Iniekcje doszklistkowe w ramach NFZ

Iniekcje doszklistkowe – terapia chorób siatkówki z zastosowaniem preparatu Avastin

Współcześnie w krajach rozwiniętych, choroby plamki oka są najważniejszą przyczyną nieodwracalnego pogorszenia ostrości widzenia. Ze względu na niewielkie rozmiary i bardzo skomplikowaną budowę możliwości leczenia chorób tej najważniejszej części siatkówki są bardzo ograniczone. Obok zaawansowanych procedur operacyjnych iniekcje doszklistkowe są najważniejszą, dostępną opcją terapeutyczną.

Iniekcja doszklistkowa oznacza podanie do wnętrza gałki ocznej substancji leczniczej za pomocą zastrzyku. W procedurze wykorzystuje się bardzo cienkie igły, po znieczuleniu kroplowym wprowadza się je kilka milimetrów obok tzw. rąbka rogówki do komory ciała szklistego wypełniającego gałkę oczną. Choroby siatkówki można leczyć za pomocą iniekcji doszklistkowej, wykorzystując substancje: przeciwzapalne (sterydy), antybiotyki czy substancje blokujące hormon tkankowy VEGF. Leki z tej ostatniej grupy, czyli tzw. preparaty anty-VEGF są statystycznie najczęściej stosowane w postaci zastrzyków doszklistkowych.

Choroby, w których iniekcje doszklistkowe znajdują zastosowanie to przede wszystkim:

· wysiękowa postać zwyrodnienia plamki związanej z wiekiem (AMD),

· obrzęk plamki w przebiegu retinopatii cukrzycowej i zakrzepu żył siatkówki,

· obrzęk plamki wtórny do zakrzepu naczyń żylnych siatkówki,

· neowaskularyzacja naczyniówkowa w przebiegu krótkowzroczności,

a także inne, często rzadkie schorzenia przebiegające z obecnością patologicznego płynu w strukturach siatkówki.

Procedura wstrzyknięcia leku w Centrum Medycznym MML jest finansowania w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. Kwalifikacje oraz zabiegi wykonuje okulista lek. med. Mariusz Strąk.