Leczenie zwężenia punktów łzowych

Najczęstszą i rzadko rozpoznawaną przyczyną występowania nadmiernego łzawienia jest zwężenie punktu łzowego. Aż w 35% złe funkcjonowanie tego pierwszego odcinka dróg łzowych jest odpowiedzialne za patologiczne łzawienie. Bywa, że wizyty u lekarza okulisty nie rozwiązują problemu, gdyż często nie docenia się funkcji punktów łzowych w prawidłowym odpływie łez. Przelewanie się łez przez policzek utrudnia czytanie, pracę przy komputerze, pogarsza widzenie i staje się niezwykle uciążliwe. Ciągłe „pocieranie” powiek osłabia mięśnie, wywija wtórnie punkt łzowy i powstaje „błędne koło”. Im bardziej łzawimy tym częściej pocieramy powieki i tym samym nasilamy patologiczne procesy. Krople antybiotykowe, przeciwzapalne, sztuczne łzy nie wyleczą stenozy (zwężenia) punktu łzowego. Najlepszym rozwiązaniem jest fizyczne poszerzenie światła punktów łzowych. Jeszcze do niedawna głównie wykonywano zabiegi, które miały na celu trwałe poszerzenia wejścia do kanalików łzowych różnymi metodami chirurgicznymi. W chwili obecnej najczęściej wykonuje się implantacje perforowanych zatyczek silikonowych. Sam zabieg jest bezbolesny, ale można podać kropelki znieczulające dla lepszego komfortu pacjenta. Po implantacji zatyczkę nosi się przez okres 2–3 miesięcy. Samo istnienie zatyczki w punkcie łzowym jest bezbolesne i niewidoczne. Powieki można normalnie wycierać, ryzyko przypadkowego usunięcia zatyczki jest minimalne. Do tej pory nie odnotowano żadnych powikłań związanych z tą metodą leczenia. Skuteczność tej metody leczenia sięga 92%