Plastyka powiek

Zabiegi okuloplastyczne polegają na przywróceniu prawidłowego ustawienia powiek. Pacjenci z zaburzeniami powiekowymi zgłaszają się do okulisty najczęściej z powodu łzawienia, zaczerwienienia powiek, nieprawidłowego ustawienia powiek, stanów zapalnych powiek i spojówek oraz z przyczyn estetycznych. Zabiegi przeprowadzane są najczęściej w znieczuleniu miejscowym i trwają około 1 godziny. W Centrum Medycznym MML proponujemy zabiegi okuloplastyczne w rożnych przypadkach.

Problem ten dotyczy przede wszystkim powieki dolnej. Podwinięcie powieki w kierunku gałki ocznej prowadzi do ciągłego kontaktu, a tym samym, podrażniania rogówki przez rzęsy. Pojawia się uczucie ciała obcego, zaczerwienienie oka, a w konsekwencji również nadmierne łzawienie, owrzodzenia, a nawet przymglenia rogówki i trwałe pogorszenie widzenia. W celu przywrócenia prawidłowego ustawienia powieki, dobiera się właściwą, dla danego przypadku, metodę operacyjną: Jonesa, Wiesa lub Quickerta.

Podwinięcie powieki dolnej oka lewegoWygląd powieki 3 miesiące po zabiegu operacyjnym

W tym przypadku powieka odstaje od powierzchni gałki ocznej. Charakterystyczne objawy to nadmierne łzawienie, skłonność do zapalenia spojówek i chorób rogówki.

Stosowane metody operacyjne to: plastyka wiązadeł powiekowych, skrócenie poziome powieki i inne zabiegi rekonstrukcyjne (np. Lazy – T).

Odwinięcie powieki dolnej oka lewegoWygląd powieki 3 miesiące po zabiegu operacyjnym

To zaburzenie dotyczy powieki górnej i związane jest najczęściej z procesem starzenia się tkanek. Opadająca powieka, poza tym, że nadaje twarzy smutny wygląd, często znacznie ogranicza pole widzenia i zmusza pacjenta do specjalnego ustawienia głowy. Wpływa to negatywnie na wygląd człowieka i komfort życia.

Metody operacyjne: skrócenie rozcięgna mięśnia dźwigacza powieki górnej, wycięcie części mięśnia Müllera lub podwieszenie powieki na mięśniu czołowym.

Opadnięcie obu powiek górnychWygląd powiek 3 miesiące po zabiegu operacyjnym

Przyczyną niedomykalności powiek jest porażenie nerwu twarzowego. W wyniku tej dolegliwości następuje przewlekłe zapalenie spojówek, skłonność do erozji i owrzodzeń rogówki. Ze względu na duże ryzyko pogorszenia widzenia, a nawet utraty oka, koniecznym jest zastosowanie metod chirurgicznych. Bardzo skuteczną metodą leczenia niedomykalności powiek jest wszczepienie w górną powiekę implantu, wykonanego ze złota lub platyny. Dzięki właściwie dobranemu obciążeniu następuje przywrócenie funkcji zamykania szpary powiekowej. Implant, o ciężarze od 1 do 2 gramów, po wygojeniu się rany, jest praktycznie niewidoczny. Zabieg jest odwracalny i w razie konieczności może być przeprowadzony jednocześnie z plastyką odwiniętej powieki dolnej. Stosowane implanty posiadają atest medyczny. Nie ma przeciwwskazań do wykonywania rezonansu magnetycznego.

Niedomykalność powieki górnej oka prawego po porażeniu nerwu twarzowegoObliczanie ciężaru złotego implantu koniecznego do domknięcia powiekiFunkcja i wygląd powieki 3 miesiące po zabiegu

Zaburzenie to charakteryzuje się podobnymi objawami, jak w przypadku zespołu suchego oka: uczucie piasku pod powiekami, pieczenie, kłucie, zaczerwienienie oczu, nadwrażliwość na światło. Dodatkowo mogą też występować obrzęki powiek, bóle oczodołu, niedomykalność szpar powiekowych, upośledzenie widzenia kolorów, czy widzenie podwójne. Stan ten jest wynikiem powikłania po chorobie tarczycy, np. Graves-Basedowa. Twarz pacjenta sprawia wrażenie zdziwionej lub przestraszonej. Jest to tzw. wytrzeszcz oczu. Celem przywrócenia dawnego, normalnego wyglądu i ustawienia powiek oraz ich prawidłowych funkcji, stosuje się metodę dekompresji chirurgicznej, którą wykonuje się jako pierwszą w specjalistycznych ośrodkach klinicznych. Częstym objawem współistniejącym z wytrzeszczem oczu jest przykurcz, czyli retrakcja powiek. W Centrum Medycznym MML wykonuje się operację przywrócenia prawidłowego ustawienia powieki górnej metodą Müllerotomii. W cięższych przypadkach stosuje się przeszczepy dystansujące

Copy and paste to create moreProblem wiotkości skóry jest rozwiązywany poprzez wycięcie nadmiaru skóry, który powoduje lub imituje opadanie powieki. Jest to najczęściej wykonywany zabieg plastyczny, polecany przede wszystkim ze względów kosmetycznych. Poprawia zdecydowanie wygląd oczu i funkcję powiek.

Zabieg usunięcia guza powiek polega na wycięciu zmiany z jednoczesną rekonstrukcją tkanek i badaniem histopatologicznym nowotworu. Z reguły zmiany są łagodne i uzyskuje się oczekiwany efekt wraz z zagojeniem się rany po zabiegu.

Guz powieki dolnej oka prawegoWygląd powieki dolnej 3 miesiące po zabiegu operacyjnym