Drogi łzowe

Chirurgia dróg łzowych, w zależności od poziomu niedrożności dróg odprowadzających łzy, może dotyczyć każdego z odcinków: począwszy od korekty prawidłowego ustawienia punktu łzowego, poprzez chirurgię kanalików, woreczka i przewodu nosowo-łzowego, po klasyczną operację zespolenia workowo-nosowego zewnętrznego. Od wielu lat przyjętą zasadą w operacjach rekonstrukcyjnych dróg łzowych jest czasowe wprowadzenie rurek silikonowych, którym zawdzięczamy 95% skuteczność. Obecnie, dzięki wykorzystaniu do diagnostyki i leczenia chirurgicznego energii laserowej, zabiegi rekonstrukcyjne dróg łzowych są skuteczne, bezpieczne i szybko uwalniają pacjenta od nadmiernego łzawienia.

Niedrożność dróg łzowych

W przypadku przewlekłego zapalenia woreczka łzowego dochodzi do niedrożności dróg łzowych, której leczenie polega na wykonaniu przetoki, łączącej woreczek łzowy z jamą nosową. Operacja ma na celu ominięcie miejsca niedrożności i usunięcie patologicznych złogów, polipów czy zrostów. Zabieg przeprowadzany jest w sedacji dożylnej. Przetokę wykonuje się za pomocą energii laserowej. CM MML dysponuje laserem diodowym firmy Diomed o długości fali 810 nm. W drogach łzowych umieszcza się specjalne sondy silikonowe, które zabezpieczają przetokę przed zarośnięciem. Fragment tych sond (około 3-4 mm) pozostaje na zewnątrz, w kacie przyśrodkowym oka, po stronie operacji. Sondy, łączące górny i dolny punkt łzowy, są przeźroczyste i praktycznie niewidoczne. Nie powodują z reguły żadnych dolegliwości bólowych. Usuwa się je najczęściej 3 miesiące po operacji.

lza

Zwężenie punktu łzowego

Niesprawny punkt łzowy powoduje dysfunkcję całego systemu dróg odprowadzających łzy. W związku z gromadzeniem się nadmiaru łez w worku spojówkowym, z powodu zwężenia punktu łzowego, dochodzi do nawracających infekcji spojówkowych, przewlekłego zapalenia brzegów powiek, rogówki i pogorszenia ostrości widzenia. Skuteczną metodą leczenia tego schorzenia jest implantacja specjalnych zatyczek perforowanych, których rolą jest poszerzenie punktów łzowych i przywrócenie ich funkcji. Zabieg przeprowadzany jest w gabinecie okulistycznym, w znieczuleniu kroplowym. Dwumilimetrowe implanty, tzw. zatyczki, nie powodują żadnych dolegliwości, są niewidoczne i niemal natychmiast powodują zmniejszenie nadmiernego łzawienia. Pełny efekt leczenia następuje po 3 miesiącach po usunięciu implantu z punktu łzowego.

zarost

Zespół suchego oka

Nieprawidłowe nawilżenie oka przez film łzowy, obecnie jedno z najczęstszych schorzeń okulistycznych, jest przyczyną licznych zaburzeń na powierzchni gałki ocznej, które powodują rozwój zakażeń i procesów zapalnych. Dość skutecznym rozwiązaniem, w tym przypadku, jest implantacja zatyczek hydrożelowych. Zabieg, przeprowadzany w znieczuleniu kroplowym, jest bezbolesny i bezpieczny. Zatyczki zatrzymują łzy na powierzchni oka i efekt ulgi odczuwa się już po kilku minutach.

zatyk